Preventie in borstgezondheid

Door Chantel Jones | Orthomoleculair Therapeut

Een gezond lichaam

Ons lichaam is dagelijks bezig met zich herstellen en het afvoeren van ongezonde cellen.

Uw genen kunnen bepalend zijn voor uw gezondheid. Het is helaas nog niet mogelijk om uw genen aan te passen ten behoeve van uw gezondheid. Er is wetenschappelijk wel steeds meer bewijs dat epi genetische aanpassingen  door het veranderen van de omgevingsfactoren wel mogelijk zijn.

Hiernaast ziet u een overzicht van omgevingsfactoren en de mogelijke negatieve impact dat deze zouden kunnen hebben op uw lichaam.

Het bijzondere is dat er nog steeds veel te herstellen valt, maar preventie is wel het beste keuze.

Het is de bedoeling om deze omgevingsfactoren goed in de gaten te houden.  U zult mogelijk denken ‘dat weet ik allemaal wel’ maar stel u dan de vraag ‘doe ik het ook?’

In het overzicht hierboven kunt u zien welke factoren een directe invloed hebben. Sommige factoren kunt uzelf niet beïnvloeden vandaar dat dit artikel gericht is ‘op wat uzelf kan doen en

wat uzelf in de hand heeft!”

Kortom komt het hierop neer: Het verbeteren van uw lifestyle ofwel stress verminderen, voeding verbeteren en meer beweging.

Hiernaast in het schema ziet u de mogelijke gevolgen van een verkeerde lifestyle.

Let wel: dit gebeurt over een aantal jaren (3 – 15 jaar) voordat er merkbare klachten verschijnen. Dus het is zeer verradelijk (Of wel je lichaam lost het zo goed mogelijk op, tot dat het simpelweg niet meer kan).

Een lang termijn visie op uw gezondheid is dus nodig.

STRESS | Op nummer 1 staat stress, vooral chronische stress. Stress is er altijd daar hoef je weinig voor te doen. Het is aan u en mij de taak om stress te managen.

Door tijdig je grenzen aan te geven en tijdig te ontspannen zal het negatieve effect van stress minder zijn. Altijd klaar staan voor een ander zou niet ten koste van je eigen gezondheid moeten zijn.

Lukt het uzelf niet om dit goed te regelen, vraag dan om hulp bij uw “positieve” netwerk. Desnoods aan een professional.

VOEDING & VOCHT | Vaak wordt er verteld wat u niet mag eten en niet wat u wel zou moeten eten. Steeds meer studies wijzen naar wat juist niet gegeten wordt, en daar gaan wij de focus op leggen.

Om de gezondheid te bevorderen is het belangrijk; eet veel groenten en fruit, kruiden, specerijen en focus op de ontstekingsremmende omega 3 vetten. Beperk de bewerking van je voedsel en eet zo “natuurlijk” mogelijk. Bijvoorbeeld eet een appel i.p.v. appelsap te drinken.

MUST DO: Varieer je ontbijten en middageten (avondeten is meestal gevarieerd).

Vergeet niet dat ons lichaam tussen de 55% – 75% gemaakt is van water. U verliest dagelijks 2,5 liter vocht door onder andere ademhaling, zweten en plassen. Deze hoeveelheid moet u ook weer binnenkrijgen via eten en drinken. Vocht beïnvloed direct je “mentale” gezondheid, dat weer zorgt dat je bijvoorbeeld stress veel beter aan kan.

NUTRIENTEN GEBREK | Door ‘zo natuurlijk’ mogelijk te eten, krijgt u ook uw essentiële nutriënten, vitaminen, mineralen en spoorelementen binnen.

Eet van het seizoen, eet gevarieerd bijvoorbeeld van de “regenboog” want in elke kleur zit een andere nutriënten samenstelling en ons lichaam heeft alle soorten vitaminen en mineralen nodig. Juist door de variante krijgt u alle verschillende nutriënten binnen.

Als u 50% van uw bord vult met rauwe voeding dan krijgt u alle nodige enzymen binnen zodat uw lichaam ze niet zelf meer hoeft te maken. Uw nutriënten kunnen dan gebruikt worden voor herstel, immuniteit en detoxificatie.

ADEMHALING | Neem nu eens terwijl u dit leest even 30 seconden, probeer het volgende; Neem nu eens terwijl u dit leest even 30 seconden, probeer het volgende;

  •  adem heel diep in, 
  • houd het 5 seconden vast en
  • laat het weer rustig los.

Doe dit een paar keer, wat merkt u?  Vaak merkt u een soort ontspanning in je lijf.
U heeft zojuist je 10e zenuw de Nervus Vagus geactiveerd. U heeft hiermee uw stress gereduceerd, uw darmen gestimuleerd en uw bloeddruk verlaagd.

LIFE STYLE | Waarom klinkt muziek zo goed? Omdat er een bepaald ritme in zit.
Ons lichaam houdt ook van ritme, daarmee kan het alle belangrijke taken uitvoeren. Homeostase is de mooie verzamelnaam hiervoor. Als het lichaam de juiste bouwstenen, nutriënten, ontspanning en zuurstof enz. heeft ontvangen kan het lichaam heel goed in balans blijven en effectief werken.

Dit betekenen niet een saai leven, integendeel als uw lichaam optimaal gezond is zal uw mentale gezondheid, zoals motivatie, drive en uithoudingsvermogen alleen maar verhogen. Dit heeft een positieve uitwerking op onder andere uw slaap ritme, uw stress weerbaarheid en uw gewicht.

IMMUNITEIT | DARM | HORMONEN |

Door een gezond voeding en leefstijl te handhaven, zal

  • het immuunsysteem,
  • uw darmen- en
  • hormonale stelsels allemaal beter gaan functioneren.

Uiteraard hebben wij nog lang niet alle aspecten besproken. Maar als je deze paar factoren al wil toepassen kan het een verschil maken in uw gezondheid.

Wilt u een gezondere leefstijl, maar weet u niet waar u moet beginnen, dan kunnen wij bij Thalamo Kliniek een handje helpen. Neem contact op via onze gratis informatie gesprek, zodat wij samen kunnen bespreken wat uw behoeftes zijn en hoe wij hieraan kunnen bijdragen.

Met vriendelijke en positieve groeten, Chantel Jones | Orthomoleculaire Therapeut

 

Lezing: Borst Gezondheid | Neem je borstgezondheid in eigen hand!

do 26 oktober 2017 om 19:00 in Eindhoven | Gratis | Doel: Vrouwen en Mannen

Schrijf je nu in

Referenties

  1. Therapie Wijzer | Kanker begrijpen Hilde Maris
  2. OrthoFyto magazine | CVS | 4/ 2017 pg 18 door Gabreil de Vriendt  (Referenties 17)
Chantel Jones

Auteur | Ik ben Chantel Jones, orthomoleculair therapeut werkend met de Functional Medicine systematiek. Ik had zelf altijd het idee dat ik wel wist wat gezond zijn is, maar eens in de wereld van de orthomoleculaire geneeskunde getreden, is er een nieuwe wereld open gegaan. Lees meer…