Een gezonde leefstijl in het gezin?

Wellicht wist men al dat hormonen een grote invloed hebben op onze gezondheid en op hoe we ons voelen. Maar wist u ook dat men door te diëten, slecht eten zoals kant-en-klaar maaltijden te nuttigen, of voeding met veel toevoegingen zoals E-nummers en kleurstoffen etc. te eten de hormonen uit balans kan brengen? En dat men door juist wel een goede gezonde leefstijl te hanteren men de hormonen weer terug in balans kan brengen? En hiermee kan men allerlei gezondheidsklachten verhelpen. Want als de hormonen in balans zijn bestaat er geen overgewicht of ziekte.

Nu we weten hoe goed het eigenlijk is om een gezonde voeding te hanteren. Is vaak het probleem echter dat men zoiets heeft dat een gezonde voeding niet toepasbaar zou zijn in een gezin. Vooral met kleine kinderen. Omdat kinderen toch vaak een eigen mening hebben over wat ze wel en niet lekker vinden. En ouders dit maar lastig vinden om mee om te gaan. Want het kind moet natuurlijk wel eten. En dan liever iets slechts wat het wel eet, dan iets goeds waar de voorkeur wat minder naar uit gaat.

Het is natuurlijk aan te raden om de voorkeur bij gezonde voeding te leggen. Dat kan men prima op de volgende wijze toepassen. Hierbij een paar tips welke men kan toepassen om de kinderen toch ook een gezonde leefstijl aan te leren. Er is namelijk een studie gedaan in 2014 waarbij kinderen meer betrokken werden bij het bereiden van voedsel. En het verrassende was dat deze kinderen die meer bij het koken en bereiden van voedsel betrokken werden meer groenten en gezond voedsel tot zich namen dan bij kinderen waar dit niet het geval bij was. Dus een goede tip is om kinderen mee de keuken in te nemen en ze te betrekken bij het bereiden en klaar maken van gezond eten.

Een paar goede tips kunnen zijn: Maak het leuk door hen hun eigen schorten aan te trekken en regelmatig te laten helpen dmv kleine taken in de keuken. Als ze ouder worden en meer vertrouwen krijgen laat ze bijvoorbeeld 1 keer in de week meekoken. Zo worden ze bewust van gezond koken en gezonde voeding. U kunt er natuurlijk ook bij vertellen waarom de producten zo gezond zijn en wat het voor hun gezondheid doet. Hoe leerzamer het is hoe beter en hoe meer inzicht het kind in een gezonde voeding zal krijgen.

Dan is het ook nog zo dat bij kleine kinderen het oerinstinct nog actief is. Dat wil zeggen dat een kind als het een voor hem nieuw voedingsmiddel voorgeschoteld krijgt, deze eerst grondig zal inspecteren. Voordat het iets daarvan in zijn mond neemt. Het is dan ook niet raar dat een kind eerst een heel klein stukje van bijvoorbeeld een paprika zal proeven om te kijken hoe zijn lichaam hierop reageert. Voordat hij de hele paprika op eet. Als de paprika goed bevonden is, en er geen rare reactie vanuit het lichaam heeft plaats gevonden, zal men merken dat het kind steeds meer van de paprika zal eten. Dit is in de natuur zo vastgelegd en is ons eigenlijke oerinstinct wat bij kleine kinderen nog actief is.

Als laatste tip wil ik u meegeven om uw eten langzaam op te eten. Dit werkt prima voor uw gewichtsbeheersing maar ook voor uw kind. Bij kinderen duurt het namelijk minstens 20 minuten voordat hun hersenen het seintje krijgen dat ze vol zitten. Heb dus geduld met uw kind als het eet. En dwing uw kind niet zo snel mogelijk zijn of haar maaltijd af te ronden. Het is namelijk belangrijker voor hun gezondheid dat ze leren hun voedsel goed te kauwen en langzaam te eten.