Auto-immuunziekten endorfine immuunsysteemAuto-immuunziekten zijn klachten waarbij het immuunsysteem de eigen lichaamsweefsels aanvalt. Hoe kunnen deze ziekten ontstaan en nog belangrijker, wat kun je eraan doen?

We houden allemaal van dingen waardoor we ons supergoed voelen. Denk aan die rush na een training, flink lachen, ludieke activiteiten met vrienden, meditatie, een goede massage of een knuffel van een dierbare. Dit zijn voorbeelden die endorfine aanmaken, de chemische stoffen in het lichaam die ons een natuurlijke oppepper geven.

Wat doet endorfine?

Maar endorfine doet meer dan ons een goed gevoel geven; het is noodzakelijk voor onder andere een goede immuun-, lever-, hormoon- en stressfunctie. Diverse wetenschappers hebben onderzocht dat mensen met lage endorfine vaak last hebben van chronische ziekten. Als u een auto-immuunziekte, chronische pijn of chronische ziekte heeft, kan het stimuleren van uw endorfine u helpen uw gezondheid beter onder controle te krijgen.

De gemiddelde Nederlander heeft een stressvol leven met als resultaat een verminderde hoeveelheid endorfine. Hierdoor voelen we ons niet alleen minder gelukkig (bijna 1 miljoen depressieve patiënten bekend bij de huisartsen), maar dit resulteert ook in een verstoord immuunsysteem met chronische pijn of ziekte tot gevolg.

Endorfine en het auto-immuunziekten

 De meeste immuuncellen hebben receptoren voor endorfine en hebben deze nodig om goed te kunnen functioneren. Studies suggereren dat een lage hoeveelheid endorfines een rol speelt bij auto-immuunziekten. Bij auto-immuunziekten valt het immuunsysteem ten onrechte het eigen lichaamsweefsel aan, zoals bijvoorbeeld de schildklier (Hashimoto hypothyreoïdie), de Bètacellen van de alvleesklier (type 1 diabetes), of het zenuwstelsel (multiple sclerose).

Hoewel er meerdere factoren gekoppeld zijn aan auto-immuunziekten, zoals milieutoxines en slechte voeding, moet u de rol van weinig endorfine zeker niet onderschatten. Een lage endorfineproductie wordt onder andere veroorzaakt door foetale blootstelling aan alcohol, weeënversnellers (oxytocine-infusen), drugs, traumatische ervaringen, angst, depressie, chronische psychologische stress. Vergeet daarnaast niet de natuurlijke morfinen in voeding die door onvoldoende enzymwerking niet tijdig worden afgebroken.

Tips om de aanmaak van endorfine te stimuleren

  • Zware lichamelijke inspanning/sport (de intensiteit verschilt van persoon tot persoon)
  • Acupunctuur of massagetherapie
  • Seks
  • Meditatie
  • Lachen
  • Gezonde socialisatie
  • Spelen
  • Low Dose Naltrexon (LDN) therapie (dit is een therapie met lage doses van de opiaat-blokker naltrexone die de lichaamseigen productie van endorfine stimuleert)

Het onder controle krijgen van auto-immuniteit en chronische ziekte vereist een veelzijdige aanpak, waarbij zowel voeding als leefstijlfactoren een rol spelen.

Endorfines zijn maar één factor om te overwegen om een auto-immuunziekte of een andere chronische aandoening onder controle te krijgen. Andere factoren omvatten gevoeligheid voor gluten, voedselintoleranties, chemische intolerantie, de kwaliteit van de voeding, lekkende darm, ontsteking, voedingsstatus, gezondheid van de hersenen en nog veel meer.

Maak een afspraak bij de endorfinespecialist van Nederland om u te laten begeleiden in deze complexe materie.